هفت اصل مهم برای نوازندگان که باید بدانند

3,983 بازدید

اصولی که هر نوازنده ای باید بداند.

 

شاید یکی از دغدغه های افرادی که به تازگی می خواهند با سازدهنی آشنا می شوند اینجاست که اصول نوازندگی را  نمیدانند.

و یا اینکه در مورد اصول نوازندگی چیزی نمیدانند.

از کدام نوع سازدهنی شروع کنم؟

با کدام سبک میتوانم ارتباط برقرار کنم ؟

اینها سوالاتیست که در ذهن ما به وجود می آید. قبل از پاسخ به تمامی این سوالات شما باید با ساز خود کاملا آشنایی داشته باشید که ما پیشنهاد میکنیم حتما اینجا را بخوانید.

 

اصول نوازندگی ، که عدم رعایت آنها مساوی باعدم موفقیت هنرجو و هنرآموز می باشد؛

هفت اصل مهم نوازندگی

 

 ۱- style / استایل

صحیح گرفتن ساز و درست نشستن که برای هر ساز مختص به خود است اما در حالت کلی، عادی ترین حالت بدن و انگشتان بدون گرفتگی ماهیچه ها و عظلات بدن و دور از حالت هایی که باعث آسیب به اعضای بدن باشد – در کتب بهداشت موسیقی بیشتر پرداخته شده است.

 ۲- sonorite / سونوریته/ یا صدادهی

بهترین شفاف ترین و ژوست ترین صدای ساز که از پرده های ساز قابل اخذ است.

همچنین در مراحل حرفه ای تسلط نوازنده به سونوریته های مختلف درسبک های متفاوت و رسیدن به سونوریته یا لهجه ی شخصی و منحصربه فرد

 ۳- Tune/ کوک

کوک کردن ساز و دانش کوکهای مختلف ساز خصوصا کوک های متناسب با کاراکتر هر دستگاه یا  آواز
-به آلبوم کوک سه تار استاد عبادی مراجعه شود، درساز سه تار-

 ۴- Rhythm / ریتم یا وزن

دانش نوازنده از ریتم ، وزن خوانی و خوانش فیگورهای ریتمی، بانت و بدون نت ،انواع میزان، حفظ ریتم، القاء ریتم و تغییر، حتی تبدیل ریتم و توانایی تحلیل و تشکیل ریتم

 

 ۵- Repertoire / رپرتوار

یا همان اندوخته ی تاریخی آهنگها قطعات و آثار بزرگان موسیقی هر ملیت می باشد.

در موسیقی های مشرق زمین، ردیف موسیقی و… بدون تسلط بر رپرتوار موسیقی موفقیت در این رشته ناممکن است هیچ علمی بدون مطالعه و آموزش تجربیات عالمان اون قابل دستیابی نیست.

 ۶- Creativity/ خلاقیت

خلاق بودن و نوحس بودن یا نوآور بودن در تمام ۶ اصل نام برده شده، معمولا پدیده ی خلاقیت در هنر، یک امر خدادادی فرض میشود که به نظر نگارنده اینطور نیست .

خلاقیت از راه آموزش صحیح و تقویت حواس درونی ،قابل پرورش و دستیابی است
به قول مرتضی حنانه؛
باپشتکار،میتوان جای خلاقیت راپر کرد

 ۷- Improvise / بداهه نوازی

اصلی ترین و نهایی ترین مرحله ی نوازندگی و قله ی آرمانهای یک هنرمند نوازنده ی ساز مرحله ای که محل زایش تمام آثار ماندگار موسیقی بوده و خواهد بود.
و حتی میتوان گفت رپرتوار هرنوع موسیقی دراین مرحله بوجود آمده و چه بسا آثار بسیاری هم اکنون و بعد از ین به آن رپرتوار اضافه شود.
تنها معیار سنجش صحت آن تاکنون”ماندگاری” بوده و لاغیر، برخلاف عادت موجود در میان هنرجویان موسیقی، رسیدن به مرحله هفتم بدون تکمیل و تشکیل پله های قبلی امکان پذیر نبوده و در حد تجربیات شخصی و اولیه خوب است.

 

نکته ی قابل تامل …

عدم رعایت این اصول در بحت آموزش از طرف استاد باعث پیدایش یأس و نا امیدی در هنرجو و در نهایت رها کردن روند یادگیری ساز بعد از دو یا سه سال و رسیدن به نتیجه گیری نادرست و غیرکارشناسانه ی “بی استعدادی” میشود.

درصورتی که موسیقی درمرحله ی یادگیری مانند “زبان” می باشد و هرکس که قادر به یادگیری زبان دوم خود بوده در یادگیری و اجرای رپرتوار موسیقی موفق خواهد بود.
پدیده ی استعداد در مراحل آخر قابل بررسی و حتی آموزش میباشد.
چنانچه در علوم کشاورزی با ترمیم خاک از یک خاک غیر حاصل خیز -بدون استعداد- خاکی حاصل خیز به وجود می آید.

 

 

 

به دیگر مطالب هم سری بزنید.

در مورد سازدهنی (هارمونیکا) بیشتر بدانیم.

در مورد تاریخچه ی سازدهنی (هارمونیکا) بیشتر بدانید.

اولین سازدهنی خود را چگونه انتخاب می کنید.